BEDRIJVENGIDS   |   BOLLYWOOD   |   DANCE   |   DATING   |   FORUM   |   HINDU   |   ISLAM   |   REALTONES   |   TV

Ga terug   IF Forum - Bollywood, India, Indiase Cultuur & Suriname > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Antwoord

LinkBack Discussietools Weergave

Oud 4 juni 2009, 11:38   #1 (permalink)
IF-Beginner

Leeftijd: 23
Credits: 73.250
Standaard Waarom is de koe heilig?

Waarom is de koe heilig?
Radja1987 is offline ----------------   Met citaat antwoorden

Oud 4 juni 2009, 20:43   #2 (permalink)
Administrator
IF-Crazy

Credits: 10.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radja1987 Bekijk bericht
Waarom is de koe heilig?

Daar is al een topic over geweest in het verleden... weet nit of je die al hebt gelezen...

maar de koe is heilig omdat:

1. Krishna bagavaan een koe had die hij voor zich zelf had...
2. de koe wordt gezien als moeder... net als ieder moeder zijn kind melk kan geven, zo wordt de koe gezien om ons melk te geven.

verder weet ik het ook even niet...
vissie-j is offline ----------------   Met citaat antwoorden

Oud 4 juni 2009, 23:22   #3 (permalink)
IF-Beginner

Standaard

Ik wist niet dat hier al een topic over geweest was. Ik zal et opzoeken en in het vervolg eerst de zoekfunctie gebruiken.

1: Dus omdat krishna een koe had zijn alle koeien meteen heilig.
2: Wrom word een koe als een moeder gezien? Men kan ook geiten melk gebruiken ipv koeien melk. Koeien geven overigens niet vrijwillig melk en dit doen ze ook niet van nature.

Oud 5 juni 2009, 12:22   #4 (permalink)
Administrator
IF-Crazy

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radja1987 Bekijk bericht
Ik wist niet dat hier al een topic over geweest was. Ik zal et opzoeken en in het vervolg eerst de zoekfunctie gebruiken.

1: Dus omdat krishna een koe had zijn alle koeien meteen heilig.
2: Wrom word een koe als een moeder gezien? Men kan ook geiten melk gebruiken ipv koeien melk. Koeien geven overigens niet vrijwillig melk en dit doen ze ook niet van nature.

maakt verder niet zoveel uit dat je een topic hebt geopend.... .

1. Niet omdat krishna een koe had was de koe heilig, maar de achterliggende gedachte... die ik niet precies kan uitleggen.

2. ik zal punt 2 anders proberen uit te leggen, alleen hier moet iemand mij corrigeren als ik fout ga.

De wereld was ooit vol bezet geweest met demonnen, en de wereld in handen van Brahma, Vishnu en Mahesh (shiva). (dat nog altijd zijnde).
maar de wereld is dus een onderdeel van het goddelijke en kan zich net als de god in diverse gedaantes verschijnen.... De wereld had gekozen zich tot Vishnu bagavaan te richten in de vorm van een koe. De wereld vroeg hem om iets te doen tegen de demonnen die hem pijn doen.
Als dank werd er melk geofferd.

een koe geeft natuurlijk niet zomaar melk. dit bovenstaande is een verhaal dat ik zelf ooit heb gehoord...

Oud 6 juni 2009, 10:22   #5 (permalink)
IF-Beginner

Standaard

1: Als je iets niet kan uitleggen, dan weet je het in mijn ogen niet en kan je het niet als een argument geven aangezien ik dan geen tegenargument kan geven.

2:effe samenvatten

- wereld was vol van demonen
- wereld is in de handen van de tri-eenheid
- wereld is een onderdeel van het goddelijke en kan dus(?) als god in verschillende gedaantes verschijnen
- wereld had gekozen voor een koe vorm zodat vishnu iets tegen demonen kon doen?
- als dank word melk geofferd

owkey, ik zie nog steeds geen reden waarom de koe helig is.

in de tussentijd ben ik zelf op google gaan zoeken en ik heb heel wat interessants gelezen.

Voordat we beginnen zou ik graag iedereen bewust willen maken dat in het proces van het maken van niet vegetarische kaas vaak koeienstrumsel ( gedeelte van de maag) gebruikt word.

Dus iedereen die nooit hamburgers eet maar wel brood met kaas vanwege religieuze redenen doet het dus fout.

vroeger werd koevlees wel gegeten in oud hindoe india. dat is eigenlijk veranderd nadat boedisme en jainisme hun intrede in india maakte. in de veda's staan overigens ook enkele leuke teksten:

arrival of King Some is compared to the slaughter of a bull or a barren cow on

the arrival of a human king or other dignitary (But now punishable by the Laws

Similarly, at II.1.11.1 in the Taiteriya Brahmana and XXXI.14.5 in the

Panchavinsha Brahmana, the rishi Agastya is credited with the slaughter of a

hundred bulls.

even though the cow is the supporter of everyone, he would eat beef "if it is

luscious." At IV.5-2.1 in the same Brahmana, it is said that a barren cow can

be slaughtered in the Some sacrifice. Not only for religious purposes, but also

for other purposes one could kill a cow and eat beef. Thus at II.4.2 of the

same Brahmana, it is suggested that a fat bull or fat goat

should be sacrificed in honour of an important guest.

Tegen argumenten graag..................

bronnen:
Cow eating in Hindu Scriptures
The Hindu Sacred Cow - ReligionFacts

Oud 7 juni 2009, 20:11   #6 (permalink)
Administrator
IF-Crazy

Standaard

ik kom hier op een later stadium nog op terug...

heb nu ook iemand gezocht die het beter zou kunnen uitleggen.

Oud 7 juni 2009, 23:48   #7 (permalink)
IF-Beginner

Standaard

Alvast bedankt.......Ik hoop dat diegene antwoord op mijn vragen kan geven.

Oud 8 juni 2009, 11:07   #8 (permalink)
Super Moderator
IF-Crazy

Credits: 771
Standaard

De koe wordt als heilig beschouwd om verschillende redenen.

Een van de redenen is dat wij mensen doorgaans met koeienmelk groot worden gebracht, dus de koe is een moederlijk dier. Natuurlijk kan hier ook melk van andere dieren gebruikt worden maar in het verleden en ook in het heden, wordt hier koeienmelk voor gebruikt.

Een ander punt is dat mensen in traditionele zin gebruik maakten van de uitwerpselen van de koe (rund) om op te koken. Dit werd ook nog (vrij recent) in Suriname gedaan.

Tegekijk werden deze uitwerpselen ook gebruikt om de grond (onder het huis) mee in te smeren, zodat er geen of minder ongedierte kwamen.

De huid van de koe (na natuurlijke sterfte) werd gebruikt om schoeisel mee te maken.

Urine/uitwerpselen werden gebruikt om bepaalde medicijnen mee te maken.

De koe had dus een groot maatschappelijke functie. Als een gezin een koe had dan waren ze verzekerd van melk, waar weer bepaalde voedselsoorten mee gemaakt konden worden. Hierdoor verkreeg de koe een plaats in de gemeenschap die niet te evenaren was.

[Het schenken van voedsel en drinken zien we nog steeds terug in de mythologieen over Kaamadhenu]

Anderzijds is de koe de vorm waarin Dharti mata (als moeder van al het leven op aarde) zich manifesteert op het moment dat Zij zich begeeft naar de hogere werelden.

In de Vedanta's zien we dat voordat het menselijk lichaam geschapen werd, het koeien-lichaam geschapen werd. Hierin kregen alle devata's een plaats; de koe werd gepositioneerd als de woonplaats van alle devata's (inclusief bhagvan Brahmaa, Vishnu en Mahesh).

De brahmana teksten zijn uitwerkingen van vedische teksten en geen vedische teksten an sich! Ze behoren tot het vedische deel van de literatuur. Om deze goed te kunnen vatten dienen bepaalde zaken eerst bestudeerd te worden, anders worden de teksten verkeerd uitgelegd en ook verkeerd begrepen.

De vedische literatuur maakt gebruik van bepaalde symbolieken om zaken te verhelderen; in deze symboliek is:

Stier: dharma
Koe: zintuigelijk bewustzijn
Geit: ego
Paard: lust/ambitie
Ezel: wakker bewustzijn (jaagrat)
Hond: slaap/wakker tegelijk (sushupta)
Zwijn: Droom (svapna)
Vos: transcendentaal (turieya)

Oud 8 juni 2009, 19:47   #9 (permalink)
IF-Beginner

Standaard

Koe was vroeger in oud india essentieel voor het dagelijks leven.

Dit betekent dat de koe belangrijk was in het dagelijks leven, maar niet heilig.

---------------------------------
Anderzijds is de koe de vorm waarin Dharti mata (als moeder van al het leven op aarde) zich manifesteert op het moment dat Zij zich begeeft naar de hogere werelden.
----------------------------------

En dan? Dit betekent dat Dharti mata graag de vorm van een koe aannam als ze zich manifasteerd op hogere werelden ( wat dat ook ogen zijn). Dit maakt de koe niet automatisch heilig.

-----------------------------

In de Vedanta's zien we dat voordat het menselijk lichaam geschapen werd, het koeien-lichaam geschapen werd. Hierin kregen alle devata's een plaats; de koe werd gepositioneerd als de woonplaats van alle devata's (inclusief bhagvan Brahmaa, Vishnu en Mahesh).
--------------------------------
Dit betekent alleen dat de koe-lichaam eerst werd geschapen voordat de mens-lichaam werd geschapen. Dit maakt de koe niet heilig.

Omdat goden de koe gebruiken voor hun doelen betekent niet dat de koe meteen heilig is.

--------------------
De brahmana teksten zijn uitwerkingen van vedische teksten en geen vedische teksten an sich! Ze behoren tot het vedische deel van de literatuur. Om deze goed te kunnen vatten dienen bepaalde zaken eerst bestudeerd te worden, anders worden de teksten verkeerd uitgelegd en ook verkeerd begrepen.

De vedische literatuur maakt gebruik van bepaalde symbolieken om zaken te verhelderen; in deze symboliek is:

Stier: dharma
Koe: zintuigelijk bewustzijn
Geit: ego
Paard: lust/ambitie
Ezel: wakker bewustzijn (jaagrat)
Hond: slaap/wakker tegelijk (sushupta)
Zwijn: Droom (svapna)
Vos: transcendentaal (turieya)
-----------------------

Hierin wil ik mijzelf best wel in verdiepen. Waar kan ik hier meer informatie over vinden?

Laatst gewijzigd door Radja1987 : 9 juni 2009 om 15:46.

Oud 16 juni 2009, 21:49   #10 (permalink)
IF-Beginner

Standaard

Is er dan helemaal niemand die antwoord op mijn vraag kan geven?

Okey laat ik de stelling dan veranderen.

Waarom eet jij geen koe vlees?
Antwoord

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten