BEDRIJVENGIDS   |   BOLLYWOOD   |   DANCE   |   DATING   |   FORUM   |   HINDU   |   ISLAM   |   REALTONES   |   TV

Ga terug   IF Forum - Bollywood, India, Indiase Cultuur & Suriname > Algemeen > Religie & Spiritualiteit

Antwoord

LinkBack Discussietools Weergave

Oud 24 augustus 2009, 21:02   #21 (permalink)
IF-Beginner

Leeftijd: 23
Credits: 73.250
Standaard

Wikipedia is inderdaad geen heilig bron.

Daarom heb ik effe een klein onderzoek gedaan. resultaten zie:

WHFoods: Milk, goat

Goats' Milk Is More Beneficial To Health Than Cows' Milk, Study Suggests

Study shows goat milk formula safe for babies - myDr.com.au

New studies on goat milk show it is more beneficial to health than cow milk

New studies on goat milk show it is more beneficial to health than cow milk

wetenschappelijke sites met artikelen over geitenmelk (afgezien de eerste).

Dit duurde trouwens 1 minuut dankzij google. Wie weet wat ik kan vinden als ik mijn best doe.

Mare, waarom ik steeds jouw antwoorden terugkaats. Ik dacht dat we in een soort van discussie waren met als doel een antwoord op mijn vraag te krijgen. De antwoorden die jij geeft geven mij geen voldoening en daarom vraag ik voor meer informatie of verduidelijking van informatie.

Ik neem geen genoegen met: dat is nou eenmaal zo, zo doen we het al generaties, een pandiet heeft gezegd dat, mijn nani/nana/oom/tante heeft gezegd dat.

Geeft mij logica. Maak een logische redenering en ik zal daar over nadenken. Geef me een reden dat logisch is.

Als je zegt dat de koe heilig is, waarom is dat dan zo? Als de koe heilig is waarom dragen hindoestanen koeienleer? Waarom zijn er geen protesten tegenover runderslachterijen? Als een levend wezen voor mij heilig zou zijn zou ik het niet eten en zeker niet dragen.

Kijk eens even naar jezelf, is doe koe echt zo heilig voor jouw? Eet jij koevlees? Draag jij koeproducten? Doe jij iets om koeien een beter leven te geven? Als jij een koe ziet, zie jij dan god of een dier? Want daar komt het op neer.

en als je zegt dat een koe als een soort moeder voor de mensheid is. Hou jij van elke koe als van je eigen moeder? Als je een keuze moest maken tussen een koe en je moeder, wat zou jij kiezen? Koe is heilig weet je nog.

Als je zegt dat je koeien heilig vind maar draagt wel bij aan de leed van koeien ( koeproducten kopen enz) vind ik jouw arrogant en denk je niet echt na over jouw standpunt ( In deze topic dan).

Ik dwaal af. Effe terug naar waarom ik al jullie antwoorden terugkaats.

Ik vraag iets simpels. Waarom is de koe heilig. Er zijn zat hindoestanen op deze forum en ik verwachte ook snel een antwoord op deze vraag. De antwoorden die ik krijg zijn simplistisch en prik ik snel doorheen. Best jammer eigenlijk.

Je hoeft niet met wetenschappelijke onderbouwde argumenten te komen.

Kom met logica, filosofische inzichten, qoute's uit heilige geschriften of waarom je het zelf gelooft.
Radja1987 is offline ----------------   Met citaat antwoorden

Oud 26 augustus 2009, 16:21   #22 (permalink)
Super Moderator
IF-Crazy

Credits: 771
Standaard

Ram Ram,

Ik ben weer gevraagd om hier even te reageren :)
Ik kom hier niet dagelijks of zelfs regelmatig meer, daarom reageer ik niet op elke post.......

Ik denk dat we hier in deze discussie een verschil van inzicht hebben over het begrip "heilig".

Dat de koe heilig, wil niet zeggen dat de koe in het hinduisme als een soort god bezien wordt.

Het woordje "heilig" brengt respect tot uitdrukking.. met deze nuance dat het wordt gescheiden van het respect voor ander leven. Dit omdat de koe een basisplaats had in het huishouden; zoals ik eerder heb aangegeven.

Het hinuisme heeft de koe niet opgeheveld naar een goddelijke plaats, het erkend de bijdrage van de koe aan het gezin en maatschappij (denk aan melk, leer, medicijnen).

Om dit tot uiting te brengen is de koe een heilig dier en betuigen wij ons respect aan dit dier.

Met heilig bedoelen wij niet goddelijk, want een koe is niet meer goddelijk dan een mier, hond, kat of mens of een plant, boom en struik. Alles komt uit dezelfde god. Maar vanuit een functioneel oogpunt voor het materiele leven, omhelzen wij iets en nemen afstand van iets anders.

Men zal niet snel een kudde leeuwen houden, omdat die niet veel zullen toevoegen aan het gezinsleven maar een koe, die heeft veel te geven. Wij nemen melk... ik weet dat schapen of geiten ook melk geven [tegenwoordig wordt in India meer buffelmelk gebruikt dan koeienmelk] maar in de oude dagen werd koeienmelk gebruikt, wij nemen de huid, wij gebruiken de botten, zelfs urine en ontlasting van de koe voor eigen gebruik. Maar wij proberen ook iets terg te geven en dat is dankbaarheid en respect, daarom is de koe heilig.

Verhef in deze discussie het woord "heilig" niet naar de heiligheid van God, want dat is niet aan de orde; het hinduisme geeft de koe niet dezelfde plaats als God.

Ja, er is gav-puja (puja van de koe) maar in het hinduisme is ook puja van een auto, huis, bed, bankstel en andere gebruiksvoorwerpen. De gav-puja valt in deze categorie en niet in de categorie van puja van God (dat is weer iets heel anders).

Ik begrijp dat je door alle antwoorden die je krijgt kunt doorprikken, dit omdat je al een heleboel antwoorden uitgelsoten hebt als aceptabel en heel misschien (heel misschien) een verwachting van een antwoord hebt..... of je gaat net zolang door tot je alle argumenten weerlegd hebt...... dat kan ook. Misschien ligt jouw antwoord in het loslaten daarvan en gewoon eens opnemen van de info. :)
Heel vaak is het met vragen zo dat we al van te voren een antwoordrichting hebben en alles wat niet in die richting gaat wordt niet secuur bekeken en belicht maar heel snel weggeschud.
(di thoeft niet op jouw van toepassing te zijn, ik opper het omdat het voorkomt).

Dat geitenmelk gezonder zou zijn dan koeienmelk, kan correct zijn maar dat betekent dan niet in de oude dagen mensen massaal geitenmelk gebruikten of geiten hielden ipv koeien. Dat de koe die plek heeft ligt niet aan het feit of koeienmelk gezond is of maar aan het feit dat eeuwenlang babies met koeienmelk zijn grootgebracht en nog steeds daarmee grootgebracht worden.

Dat men beter op gas kan koken dan op gedroogde koeienontlasting is geen reden voor de koe om niet heiliug verklaard te worden, want alhoewel gas en elekticiteit beter zijn, is het feit dat wij vroeger (in mijn jeugd nog) kookten op gedroogde koeienontlasting. Hierom is de koe heilig.

Als een gezin vroeger een koe had, was het gezin verzekerd van eten, drinken en brandstof om te koken. Zelfs basale medicijnen waren aanwezig, alleen maar omdat de koe er was. Dit heeft ertoe geleid dat de koe heilig werd, niet omdat er studies waren gedaan maar omdat men het zag in de dagelijkse praktijk.

Dat de koe tegenwoordig niet meer als heilig wordt maar alleen als consumptiegoed, komt natuurlijk doordat die afhankelijkheid verdwenen is. Hindu's schromen er niet voor om hamburgers te consumeren.... en zo vreemd is dat niet aangezien zij geen rechstreekse afhankelijkheid met de koe hebben. Het respect lijkt te verdwijnen, als het niet verdwenen zou zijn bij een deel van de hindu's, dan zouden zij geen rund eten, lijkt mij.

Dit alles is nu eenmaal de dynamiek van de maatschappij waar wij in leven.

Je vraagt iets simpels en het antwoord is er ook en is ook simpel, net als je vraag.

Oud 28 augustus 2009, 00:19   #23 (permalink)
IF-Beginner

Leeftijd: 23
Credits: 73.250
Standaard

Sita Ram,

Bedankt voor je reactie.

Ik zag heiligheid inderdaad als synoniem voor goddelijkheid. Bedankt voor de informatie en ik heb meteen wat geleerd.

Als ik het goed begrijp heeft de koe zijn speciale status gekregen omdat hij essentieel was in het oude hindoe gezinsleven. Er zijn ook geen heilige geschriften waarin staat 'gij zult geen koe eten'. dit werd dus niet gedaan vanwege de respect tegenover de koe omdat het zo essentieel was. Toch vind ik het vreemd dat een koe wel dood gemaakt mag worden voor leer maar dat de vlees dan niet gegeten mag worden. Maar dat terzijde.

Hoe is het dan nu? Doe koe is inderdaan niet meer essentieel in het dagelijks leven, is het dan nog wel heilig?

Hoe zit het dan met nieuwe essentiele dingen in het leven? Auto, computer, telefoon, internet enz? Moeten die nu ook heilig verklaard worden?

o ja, effe dit ophelderen:

/////////////////////////////////////
Ik begrijp dat je door alle antwoorden die je krijgt kunt doorprikken, dit omdat je al een heleboel antwoorden uitgelsoten hebt als aceptabel en heel misschien (heel misschien) een verwachting van een antwoord hebt..... of je gaat net zolang door tot je alle argumenten weerlegd hebt...... dat kan ook. Misschien ligt jouw antwoord in het loslaten daarvan en gewoon eens opnemen van de info. :)
Heel vaak is het met vragen zo dat we al van te voren een antwoordrichting hebben en alles wat niet in die richting gaat wordt niet secuur bekeken en belicht maar heel snel weggeschud.
(di thoeft niet op jouw van toepassing te zijn, ik opper het omdat het voorkomt).
/////////////////////////////////

Ik zie deze topic als een discussie waarvan ik kan leren. Ik heb een vraag gesteld--> iemand geeft antwoord--> ik denk erover na, als het niet duidelijk is dan vraag ik dat uit, als ik er niet mee eens ben dan geef ik een tegenargument--> iemand geeft antwoord--> enz enz.

Het is niet mijn intentie om op elke antwoord of argument per definitie te ontkrachten. Het is geen wedstrijd voor mij.

Natuurlijk zijn er argumenten die ik meteen uitsluit ( bv als iemand zou zeggen dat ufo's koeien heilig verklaard hebben). Maar ik probeer een open geest te houden door over de argumenten na te denken en deze vraag ook buiten mijn sociale kring te stellen. Misschein kom ik antwoorden tegen die ik nog niet gehoord had.

En ja, ik heb ook een verwachting van een antwoord. Een filosofische inzicht, een tekst waarin staat dat een koe heilig is en waarom. Een logisch argument.

Ik zal niet doorgaan tot ik alle argumenten weerlegt heb, dan kan ik eeuwig door gaan.

Ik heb gewoon een vraag en hoopte dat IF mij kon helpen.

Ik zal overigens nooit 'loslaten en het opnemen van informatie'. Dit omdat ik dat hetzelfde vind als klakeloos overnemen. Als ik iets klakeloos overneem denk ik er zelf niet over na. Als ik er niet over nagedacht heb dan kan ik er ook niet achter staan...........

Anais Nin:

When we blindly adopt a religion, a political system, a literary dogma, we become automatons. We cease to grow.

Isaiah Berlin:

Only barbarians are not curious about where they come from, how they came to be where they are, where they appear to be going, whether they wish to go there, and if so, why, and if not, why not.

Mohandas K. Gandhi:

Truth is my God. Nonviolence is my way of realizing Him.
Radja1987 is offline ----------------   Met citaat antwoorden

Oud 8 oktober 2009, 13:15   #24 (permalink)
Super Moderator
IF-Crazy

Credits: 771
Standaard

Ik ben ook niet van klakkeloos overnemen :-)
Wat ik bedoelde was meer, het antwoord in je opnemen zoals het komt, zonder die te vermengen met oordelen. Als je het antwoord eenmaal hebt, dan pas kijken wat het antwoord betekent en je argumenten erop los laten.

Over dat heilige zijn van huidige dingen als computers e.d.:

Ik zou dat persoonlijk niet doen. Voor mij is er een wezenlijk verschil tussen de koe en een mobieltje of auto of computer. De koe, namelijk speelt een rol bij het leven zelf en de middelen die jij opgesomd hebt, maken het leven makkelijker. Voor mij is dat een wezenlijk verschil an daarom kan de koe heilig zijn maar een auto nooit.

Een ander punt wat ik waarschjijnlijk niet duidelijk genoeg geschreven heb is, dat wij nooit koeien gedood hebben. Voor het gebruik van huid, botten e.d. doodden wij geen koeien, wij gebruikten deze zaken nadat de koe gestorven was. Doden van koeien kwam niet voor. Het was de bedoeling dat de botten, huid e.d. van een reeds dode koe gebruikt werden.

Een goed punt dat jij noemt is:
Nu de afhankelijkheid van de koe afgenomen is, moet de koe nog wel heilig zijn?

Dit is een persoonlijke overweging. Er zijn argumenten om de koe als niet meer heilig te zien maar er zijn ook argumenten om dat wel te doen.

Voor mij persoonlijk bijvoorbeeld, geldt dat ik mijn kinderen ook met melk van de koe heb opgebracht. Zelf drink ik ook nog steeds melk. Dus mijn respect naar de koe toe, is er nog. Wel moet ik zeggen dat ik geen "gav-puja" doe.......

Een ieder zal dit voor zichzelf moeten bepalen!

Enne, waar staat dat we geen koeien mogen eten?
Het hinduïsme gaat uit van vegetarisme als zuiverste manier van voeden.
Wij mogen als hindu's anderen geen leed berokkenen en daarom mogen wij eigenlijk geen dieren doden voor consumptie, vooral niet omdat er zoveel ander voedsel is.

Maar ook dit is iets dat wij voor onszelf moeten bepalen. Het hinduïsme ziet het als een zonde om een dier te doden, welk dier dan ook, niet alleen de koe. De koe wordt in dit opzicht niet apart genoemd.

Oud 24 januari 2010, 09:28   #25 (permalink)
IF-Lid

Credits: 5.000
Standaard

Ik eet geen koe vlees, maar ik eet eigenlijk helemaal geen vis, vlees en ei en let ook op de stremsel in kaas.

Ik ga ff mijn tekst citeren die ik veelal gebruik om talloze keren aan mensen uit te leggen waarom ik veggie ben ;-):
" je bent wat je eet. En voeding heeft een effect op je lichaam en daarmee ook invloed op je 'mind' en diens gesteldheid.

Je hebt enkele classificaties:
1. Satya (eerlijkheid,waarheid) gun (gesteldheid)
2. Rajo ('hartstocht') gun
3. Tamo (onwetendheid) gun

Voeding wakkert deze inner states welke zich om je hart begeven/ziel. Het zijn omhulsels. En de kern van je hart de ziel is Satya.

Kenmerken van Satya is goedheid, eerlijkheid geen bedrog etc,
Rajo gun is de gesteldheid van valse trots, macht. Je zelf groter wanen dan je bent. Grootheidswaan bijv. (de leeuw)
Tamo gun is de gesteldheid van onwetendheid. Beetje dommig gedraag, maar ook 'obussive' jaloers gedrag. Door gluiperige acties je zelf beter te doen maken. (de hyena's).

Grofweg classificatie voor hoe 'dingen' ontstaan/geboren worden:
1. uit de grond (aardappelen, cassaves, maar ook bomen waaraan vruchten groeien)
2. uit schaal (schaaldieren, kippen, schildpadden etc)
3. uit zweet, vochtigheden (schimmels, luizen e.d.)
4. uit de buik van een wezen "zoogdieren" mensen, olifanten, koeien, varkens etc

De classificatie van de gesteldheden is gecorreleerd aan die ter voeding beschikbaar gestelde schijven.

Om de Satya te stimuleren is voedsel uit categorie 1 alleen nodig. Om je lichaam 'rein' te houden en zo ook je mind om Satya te stimuleren. De overige categorieen zijn niet satya stimulerend maar rajo en tamo gun stimulerend.

En een toevoeging van mijn kant om het effect van voeding te laten zien eet maar veel pepers wat gebeurd er je lichaam staat in de fik je zoekt naar water om het te balanceren. Je krijgt het warm en dit zijn bijv dezelfde eigenschappen die je ook hebt wanneer je kwaad word.

Je ziet in het dierenrijk als men vlees eet men word lui het ligt zwaar op de maag. En ze gaan pitten. Dit gedrag zie je ook bij mensen. Ik ken mensen die echte carnivoren zijn als zij gegeten hebben liggen ze net luiaarden. Ik vind het grappig om te zien.

Dit is een lang verhaal om de eerste stap tot het zelfreinigen en zelf 'spirituele' ontwikkeling toe te lichten.

Voeding is de eerste schijf om te komen tot de bevrijding van de ziel."

Cheers,
Pran
Pranay is offline ----------------   Met citaat antwoorden

Oud 16 maart 2010, 08:38   #26 (permalink)
IF-Nieuw

Leeftijd: 21
Credits: 2.500
Standaard

je eet geen koeien vlees omdat het meer net als ons moeder is ons moeder geeft ons melk om te overleven en dat doet de koe dus ook
goudvisje is offline ----------------   Met citaat antwoorden

Oud 10 mei 2010, 11:10   #27 (permalink)
IF-Beginner

Credits: 10.525
Standaard

Ik eet geen koe en dat wil ik ook zo houden...mijn eigen wil...en ja ik vind dat men mag geloven waar hij/zij zelf in wilt en dat is het makelijke van het hindoeisme...de vrijheid en je word niet gedwongen tot iets...

En dat wat Maheshji zegt...je kan niet alles in het oog van de mens heilig verklaren want van een koe krijg je meerdere dingens voor het levens onderhoud en van die auto (enz) niet...dus die overweging kan gemaakt zijn om iets heilig te verklaren....

Je weet toch die mensen van vroeger, alles wat hun gunstig uitkwam...was heilig....

Iemand van wie ze iets kregen was gelijk een "dewta admi" enz.

Dus denk ik soms ...waar het grens ligt voor heiligheid...moeilijk moeilijk moeilijk...maar nospang...leef zoals je wilt en geloof waar in je wilt...we kunnen tegenwoordig niet alle vragen beantwoorden wat te maken heeft met toen...

Karpuragauram karunavataram, sansarasaram bhujagendraharam sada vasantam hridayaravinde, Bhavam Bhavani-sahitam namani.

Laatst gewijzigd door Gianni Versace : 10 mei 2010 om 11:58.
Gianni Versace is offline ----------------   Met citaat antwoorden
Antwoord

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten