Re: Gedichten in het hindi van Indiase dichters (Goswami Tulsidas, Sant Kabir, enz)
Goswamiji:
Madhur vachan katu bolibo, binu dham bhaag abhaag.
Kuhu kuhu kalkanth rav, kaa kaa kar rat kaag
If you speak sweet words then you are able to increase your good fortune without any efforts. Similarly if you speak harsh words then you invite your misfortune. A cuckoo sings kuhu-kuhu and is sought after by everyone. A crow makes kav-kav sound and people drive it away by pelting stones.
Re: Gedichten in het hindi van Indiase dichters (Goswami Tulsidas, Sant Kabir, enz)
Sukh me sab sumiran kare, dukh me kare na koyi.
Jo sukh me sumiran karoge to, dukh kaheko hoyi?
Mensen denken niet aan God in vreugde.
Men denkt wel in verdriet aan Hem.
Als je God gedenkt in vreugde, zul je niet verdrietig worden.
Aan het hof van Duryodhan worden mensen zoals Shakuni intelligent en gewenst geacht.* Personen zoals Guru Drona, Mahatma Vidur, Pitamaha Bhishma en Bhagvaan Shri Krishna worden als simpel volk geacht
Kabir:
" Jinde baap ko koi nahin pooje , Murda baap pujawaye ,
* * * * * * * * * * * * Muthhi bhar chawal le kar ke , kauwwe ko baap banaye. "
Levend wordt een vader* zelden geprezen , eenmaal overleden wordt zijn geest vereerd.
Voor een handje vol rijst , maakt men vogels tot vader.
(In leven is een vader slechts een vader en niet veel bijzonders. Bij overlijden wordt hij geëerd als nimmer te voren en haalt men een priester erbij. De priester laat rijst offeren en men gelooft dat de geest van de vader de rijst tot zich neemt,* terwijl het* vogels zijn die het wegpikken.)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jamavant
Kabir:
" Jinde baap ko koi nahin pooje , Murda baap pujawaye ,
* * * * * * * * * * * * Muthhi bhar chawal le kar ke , kauwwe ko baap banaye. "
Levend wordt een vader* zelden geprezen , eenmaal overleden wordt zijn geest vereerd.
Voor een handje vol rijst , maakt men vogels tot vader.
(In leven is een vader slechts een vader en niet veel bijzonders. Bij overlijden wordt hij geëerd als nimmer te voren en haalt men een priester erbij. De priester laat rijst offeren en men gelooft dat de geest van de vader de rijst tot zich neemt,* terwijl het* vogels zijn die het wegpikken.)
Wah, kya baat hain !
Muurkhasya pancha chihnaani garvah durvachanam tathaa |
Krodhah cha dridhavaadah cha paravaakyeshhu anaadarah ||
"Er zijn vijf kenmerken om een dwaas te herkennen;
valse trots, slechte spraak, woede, onrelevante beargumentatie in conversaties en het gebrek aan respect voor lieden met een andere opinie".
__________________ !! Don't like me? Try to burn me !!
Mede-oprichter & Hoofd I World Devilish Foundation