Los bericht bekijken

Oud 24 januari 2010, 09:28   #25 (permalink)
Pranay
IF-Lid

Credits: 5.000
Standaard

Ik eet geen koe vlees, maar ik eet eigenlijk helemaal geen vis, vlees en ei en let ook op de stremsel in kaas.

Ik ga ff mijn tekst citeren die ik veelal gebruik om talloze keren aan mensen uit te leggen waarom ik veggie ben ;-):
" je bent wat je eet. En voeding heeft een effect op je lichaam en daarmee ook invloed op je 'mind' en diens gesteldheid.

Je hebt enkele classificaties:
1. Satya (eerlijkheid,waarheid) gun (gesteldheid)
2. Rajo ('hartstocht') gun
3. Tamo (onwetendheid) gun

Voeding wakkert deze inner states welke zich om je hart begeven/ziel. Het zijn omhulsels. En de kern van je hart de ziel is Satya.

Kenmerken van Satya is goedheid, eerlijkheid geen bedrog etc,
Rajo gun is de gesteldheid van valse trots, macht. Je zelf groter wanen dan je bent. Grootheidswaan bijv. (de leeuw)
Tamo gun is de gesteldheid van onwetendheid. Beetje dommig gedraag, maar ook 'obussive' jaloers gedrag. Door gluiperige acties je zelf beter te doen maken. (de hyena's).

Grofweg classificatie voor hoe 'dingen' ontstaan/geboren worden:
1. uit de grond (aardappelen, cassaves, maar ook bomen waaraan vruchten groeien)
2. uit schaal (schaaldieren, kippen, schildpadden etc)
3. uit zweet, vochtigheden (schimmels, luizen e.d.)
4. uit de buik van een wezen "zoogdieren" mensen, olifanten, koeien, varkens etc

De classificatie van de gesteldheden is gecorreleerd aan die ter voeding beschikbaar gestelde schijven.

Om de Satya te stimuleren is voedsel uit categorie 1 alleen nodig. Om je lichaam 'rein' te houden en zo ook je mind om Satya te stimuleren. De overige categorieen zijn niet satya stimulerend maar rajo en tamo gun stimulerend.

En een toevoeging van mijn kant om het effect van voeding te laten zien eet maar veel pepers wat gebeurd er je lichaam staat in de fik je zoekt naar water om het te balanceren. Je krijgt het warm en dit zijn bijv dezelfde eigenschappen die je ook hebt wanneer je kwaad word.

Je ziet in het dierenrijk als men vlees eet men word lui het ligt zwaar op de maag. En ze gaan pitten. Dit gedrag zie je ook bij mensen. Ik ken mensen die echte carnivoren zijn als zij gegeten hebben liggen ze net luiaarden. Ik vind het grappig om te zien.

Dit is een lang verhaal om de eerste stap tot het zelfreinigen en zelf 'spirituele' ontwikkeling toe te lichten.

Voeding is de eerste schijf om te komen tot de bevrijding van de ziel."

Cheers,
Pran
Pranay is offline ----------------   Met citaat antwoorden